sobota, 24 marca 2012

Syropy: z agawy, złocisty, daktylowy...

Cukier jest nudny! Zwykłego praktycznie nie używam. Jeśli już, to wolę trzcinowy, bo jego smak i zapach jest ciekawszy. Późnym latem zaopatruję się w miód - musi być dobrej jakości, ze sprawdzonego źródła - najlepiej prosto z Pomorza. Najbardziej lubię miód lipowy, od czasu do czasu gryczany, ale ze względu na bardzo charakterystyczny smak, nie jestem w stanie go przedawkować.
Ostatnio jednak odkryłam bogactwo różnego rodzaju syropów - na szczęście nie chodzi mi zupełnie o syropy na kaszel.
Wraz z końcem zimy wyczerpały się moje zapasy miodu, a słodzenie cukrem jednak nie zawsze się sprawdza. Nie jest już chyba tajemnicą, że lubię wszelkiego rodzaju owsianki i granole własnej produkcji i do nich właśnie używam syropów. Zaczęłam od syropu klonowego - świetny do naleśników i wszelkiego rodzaju słodkich placuszków. Aktualnie mam już inne - trzy - ulubione:

SYROP Z AGAWY - to naturalny cukier uzyskiwany z meksykańskiej agawy.  Bardzo słodki, ale jednocześnie łagodny. Ma też podobno niski indeks glikemiczny, czyli jest idealny dla osób przewrażliwionych na punkcie szczupłej sylwetki. Ostatnią z wymienionych zalet można jednak swobodnie pominąć, bo smak jest tu ważniejszy.
[Używam go np. do owsianki z truskawkami, kawy latte z mlekiem sojowym]


GOLDEN SYRUP - czyli syrop cukrowy, powstający przy rafinowaniu cukru z trzciny cukrowej. Nazwa nie jest przypadkowa, bo syrop ma złocisty kolor. Jest bardzo gęsty i ma karmelowy posmak. Można go wykorzystywać do wypieku ciast. Nie zawiera glutenu.
[Używam go (chociaż bardziej wskazane byłoby napisać "nadużywam") w zasadzie do wszystkiego np. do granoli z migdałami i żurawiną albo z suszonymi truskawkami lub morelami, do naleśników, pancake'ów itp.].

SYROP DAKTYLOWY (zwany również miodem daktylowym) - ciemnobrązowy, bardzo słodki syrop z daktyli. Może być wykorzystywany do ciast, deserów, napojów. [Idealny do owsianki z orzechami laskowymi i suszonymi śliwkami].


Jeśli ktoś nie lubi lub nie toleruje miodu (tak, tak W. - Ciebie mam tu głównie na myśli), to syropy mogą być jego świetnym substytutem, a dla cukru alternatywą. Są jednak odrobinę uzależniające. Zauważyłam, że chyba odrobinę straciłam kontrolę nad nimi i zaczynam tworzyć syropową kolekcję, bo każdy następny wydaje się być niezbędny w kuchni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz