poniedziałek, 13 lutego 2012

Crumble jabłkowe

Jeden telefon i hasło usłyszane w słuchawce: "Wpadam na kawę, jakoś po obiedzie". Ok! Kawa jest, bo nie wyobrażam sobie życia bez niej. Są tacy, którzy twierdzą, że u mnie można wypić najlepszą kawę w mieście. No nie wiem, nie wiem... Do niedzielnej kawy chyba nie wystarczy jedynie szklaneczka wody mineralnej - pomyślałam. Niedzielna kawa bez czegoś słodkiego, to zwyczajnie "faux pas". Nie ma jednak zbyt wiele czasu na cukiernicze popisy. Szybki przegląd kuchennych zapasów: jabłka, cukier, masło, orzechy laskowe, kora cynamonu.

 


Decyzja zapadła: będzie jabłkowe crumble. Gość w dom, crumble w piekarniku!



Crumble jabłkowe (proporcje na 2 kokilki)
2 jabłka (najlepiej kwaskowe i soczyste)
filiżanka orzechów laskowych
filiżanka zmielonych płatków owsianych
1/3 kostki masła
cukier
esencja waniliowa
cynamon

Jabłka kroimy na małe kawałki i podsmażamy z cukrem i odrobiną wody. Dodajemy cynamon.
Zmielone płatki owsiane łączymy ze schłodzonym masłem (tak, żeby powstały grudki), a następnie z cukrem. Naczynie do zapiekania (lub kokilki) smarujemy masłem i dno wypełniamy usmażonymi z cukrem jabłkami. Skrapiamy esencją waniliową i posypujemy mielonymi orzechami laskowymi. Wierzch przykrywamy kruszonką. Pieczemy około 30 minut w 170 stopniach.
Można podać z lodami waniliowymi lub bitą śmietaną. Crumble musi być słodkie, więc najlepszą przeciwwagą dla słodyczy będzie mała czarna.

Zdążyłam wyjąć słodkości z piekarnika, a tymczasem zabrzmiał dźwięk domofonu. Kolejny raz udało mi się wygrać wyścig z czasem. Wizytę czas zacząć!

 

Czy tylko ja tak widzę, czy na załączonym powyżej zdjęciu (patrz odbicie - cień między kokilkami) ktoś tu kogoś całuje w nos??? Albo są to klasyczne "noski - noski". W zasadzie można powiedzieć, że w tym wpisie, tak jak w dobrym filmie: "momenty były". A poza tym - wiadomo - jutro kolejne z tradycyjnych słowiańskich świąt, a że ja taka bardziej romantyczna jestem, to już zaczynam przeżywać. A zaraz potem Tłusty Czwartek - nic tylko świętować, świętować, świętować...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz